October 6, 2008

Raya 5th - Budi Bahasa Budaya Kita

Hari ke-5 selepas 1 Syawal. Dah hilang kerayaan.

Malasnye nak masak. Pegi kedai 'ayam perap' kat Gergasi Melawati.Masuk Q.
Aku tengok gadis take order. Pompuan. Kusut masai - baju corat coret, tudung senget, tangan berminyak. Kesian. Tapi dah kerja dia. Macam aku gak.

Sampai turn aku...

GTO : Selamat datang ke KFC Taman Melawati. Selamat petang encik. Makan sini atau take out?

Aku : Makan luar.

GTO : OK. Order apa encik?

Aku : Mmmmmm... Bagi satu X-meal. Regular.

GTO :(Sambil tekan2) Air encik nak Pepsi ke?

Aku : Air... bagi air pink.

GTO : Aaa?

Aku : Strawberi.

GTO : Oo... (tekan2 lagi) Tak mahu cuba cheezy wedges kami yang lazat?

Aku : (Aku gelak dlm ati, padahal memang feveret aku). Lazat ke?

GTO : (Sengih)

Aku : OK, Bagi satu.

GTO : (Sengih lagi sambil tekan2 lagi) Itu saja?

Aku : A'ah. Tong kecik je...


At least aku boleh jugak buat orang yang tengah sarat bekerja di Aidilfitri menguntum senyum...








No comments:

Post a Comment