September 8, 2009

Seloka Hari Raya

.



Satu tengahari hari raya ke-lima zaman sekolah2, tinggal gua dan 2 adik wanita je kat rumah. Mak, abah dan adik2 lain pegi balik bandar beraya - tok ti** gua duk bandar. Brader ngan kakak gua dah tak raya dah. Balik Kolumpo.

Lepas habis cerita silap mata kat tiwi, gua turun merayau2 depan rumah. Bosan. Adik2 wanita gua tengah main cop2 artis dalam bilik. Macam cilake dia punya game. Sape cop dulu dia punya. Pernah sampai level tarik rambut sebab berebut Hafiz Hashim. Gile nak join. Tak kena langsung dengan jiwa rebel gua!

Gua pergi kat reban. Ada sekor bapak ayam jiran (baca : makcik) tengah konker baki kelapa parut yang abah gua hidang pagi tadi. Gua punya kaum ayam duk perati je. Tak berani lawan. Gua buka langkah Roberto Baggio...

Poww!!!

Gua sepak kepala dia satu kali. Lari sikit. Tak sampai semenit dia datang balik. Bodoh betul. Tak tau langsung gua tengah marah. Tak puas ati, gua pergi kat pondok dapur kayu port abah masak sate. Gua ambik satu kayu api besar lengan Ibrahim Ali nak kasi pengajaran kat bapak ayam pencuri.


Adoii!!

Lima nam ekor semut merah tengah gigit tangan gua bersungguh2. Cilakak...

Poww!!

Gua libas dengan kayu api tadi.

Adoii!!

Gua mengaduh lagi sekali. Naik bengkak juga lengan. Mayat semut bergelimpangan.

Cilakak. Tak bleh jadi. Misti kena balas dendam. Dah lama gua nak merusuh sama kaum semut kat umah gua. Kadang2 gua punya scene mengudap pun bulih lari kena gigit semut kat punggung. Ingat rumah tu abah dia punya ke? Abah gua punya laa..!

Gua masuk bilik cari senjata. Terbaik! Belen mercun bola masih suku peket. Bile lagi nak kasi abis. Nak tunggu tahun depan punya raya tak relevan pula. Lima bijik gua masuk dalam poket. "Engkau orang kecil, aku orang besar, ku ibarat gajah. kau hanya semut merah~" gua menyanyi riang ke luar rumah.

Dari pondok dapur kayu, gua follow lebuhraya semut menghala ke kem semut merah. Jumpa! Betul2 kat dinding dapur umah menghala ke jalan. Gua gali sikit pakai garpu. Sumbu tiga ketul mercun tadi gua kasi jalin jadi satu dan tanam betul2 tengah pusat pemerintahan persekutuan semut2 merah. Lagi dua ketul gua hajat nak kasi saguhati kat ayam bodoh tadi. "Silap orang laa lu cari pasal weyh!" gua kasi sound sikit.
















BOOOMMMMMM!!!!

Gua sengih sampai sekben tengok gua punya tektik perang gerila berjaya.
Adik2 wanita gua laju2 turun tengok. Sekor2 muka pucat. Takut. Macam pompuan! Kota semut hancur sama sekali. Tinggal lubang berdiameter satu pembaris pendek. Asap berkepul. Dinding simen dapur sikit retak. Air melimpah2.
Ehh... air?? Apesal ada air???




Petang tu lembik gua kena tabuh ngan abah.
Mana laa gua tau bawah tu ada saluran paip air kerajaan.

36 comments:

  1. haha..slamba je ko truk ke paip tuh pecah??wahaha..

    kalo aku d tmpat kjadian tgk ko camtu sah2 aku ckp da x btol ngn semut pon nak lawan hik3...

    ckp kt adik2 ko fahrin aku cop dlu..

    ReplyDelete
  2. gua taktau nk komen ape...
    gua...
    guaa....


    aahhh.. nti gua pk dulu lah ape nak komen.

    ReplyDelete
  3. Oho~

    kalau aku jadi bapa kamu~

    sudah nangis lebih 7 kali kamu petang bersambung malam tu~

    hahahha~

    ReplyDelete
  4. molek juge lu kene tabuh.sbb, bkn lu yg kene baiki..dia bro..dia

    ReplyDelete
  5. hakhak..pdn muka..semut dan lu skalik.hakhak..

    ReplyDelete
  6. tabuh berbunyi, gemparkan alam sunyi. berkumandang suara paiseh..
    mendayu..memecah sepi..
    selang-seli tangisan paiseh~

    lagu tema sempena lu kene tabuh...
    haha..

    credit to Raihan- Peristiwa subuh...

    ReplyDelete
  7. anda sengal en paiseh..sangat dan sungguh sengal..sense of revenge anda amat tinggi smpai otak xleh lagi berfungsi hahaha

    ReplyDelete
  8. aku nk komen padan muka je lah!

    ReplyDelete
  9. fah dan mughe kooo....hahahhah!!

    Klu aku jd bapak ko, dah lama aku kejo yeop kejo ko keliling kampung!

    ReplyDelete
  10. kecik-kecik dah bengap...

    ReplyDelete
  11. patut la sinki umah kite senget...

    ReplyDelete
  12. veryyyy goood! (sambil 2 ibu jari dinaikkan)

    ReplyDelete
  13. hah...seb baik lu x letak mercun kuat sikit..kalau x..mau lu la jadi paip kat situ...

    ReplyDelete
  14. sebelom nak wat jht.siasat dulu.....kan da kene salam perkenalan dgn abah...

    ReplyDelete
  15. apsal lu tak ikat mercun tu kat kaki ayam pencuri.. lagi stylo.. lawan semut bole la

    ReplyDelete
  16. lu pun tak agak2 cek la dulu plan rumah abah lu.

    ReplyDelete
  17. dasyat kat mayat semut tu berterabur..
    esok kat akhirat..
    time ko pula kena tabur..
    ngan arwah semut2 tu..
    tau nasib...

    ReplyDelete
  18. nape tak bls kt bapak lu pulak,,...
    kalau lu teror r..haha

    ReplyDelete
  19. main2 cop2 artis lg jantan. takdelah hujung2 jd lembik.

    ReplyDelete
  20. lu membazir harta kejaan jerk...hahaha!!

    ReplyDelete
  21. imheppie - kalu x teruk takde plak gua kena teruk2.hoh! fahrin tadek lagi zaman tu. azmi ibrahim ada.. nak?

    periperi - pikir lah dulu. nanti gua pikir nak jawab macamana.

    zara - gua tak kabor pun gua nangis. heh!!

    assan - gua pun ada juga tolong. tolong halalu ayam. hahahahaa..!

    hanie - tak kesah pon..

    sharamli - lu nak jugak ke??

    itafukada - lu penah kena gigit semut dalam telinga? meh gua bubuh..

    tasikmerah - cap ping pong. budak2 mcm MC takleh main. mak dia lagi laa. hahahahaa..!!

    naddy - ececee.. dah pandai nasyid2 pula pose2 ni ye. baguh laa..

    ReplyDelete
  22. dashing - lu nak apa sbnarnye ni?? jangan kasi gua pijak halkum lu sudah. hahahahahaa..!!

    jajazuzu - err.. terima kasih.

    jaja - kalu main kejor2, sah2 gua menang. champion kampung ni weh! hahahahaa..

    jo - bukan macam lu. besar2 baru nak sengal! hahahahaa...~

    singular - sepatutnya macamana??

    erina - meh gua kasi patah lu punya ibu jari!

    chaireel - mana bulih. gua kan champion mercun wilayah tengah.

    aminah - gua rebel. mana ada pikiran nak siasat2 ni.. menyalahi etika. hahahaha..!!

    abampit - mau gua pulak yang kena semelih sama makcik gua!

    ReplyDelete
  23. apei - ntah pakai plan ke tak time buat dulu..

    sayanghasni - woh! dosa budak2 tak amik kire kan kak?? kan??

    ateeka - semut yg cari gaduh ngan gua weyh!

    kimisai - apa kata gua balas kat lu je. nak??

    bias - tau main mercun lah.

    yobsumo - gile gay nak gua cop roslin hashim!

    macha - nak kena sepak tulang rusuk??

    speedrider - ahh. ingat lu je bulih wat entry panjang2? hahahahaaa...!

    hazerin - abes tu.. dia yang buat hal..

    ierma - ahh..! memang semua salah kerajaan!

    ReplyDelete
  24. hahahahaahahh..best best!! wa bace smpai senak usus gelak beb..hehehehe...

    ReplyDelete
  25. weh,jo dari kecik lg sengal..
    ble daa bso bertmbh sengal~~

    ReplyDelete
  26. kakuna - bahaya tu. batal puasa kalu lu gelak sambil korek telinga!

    sharip - insan proaktif memang macam gua ni..

    ReplyDelete
  27. kureen - terima kasih. pelepoww!!

    ReplyDelete