May 19, 2009

Ditarik Dia Menanduk, Diiring Dia Menyepak



Satu petang di zaman gelap gua menganggur kat kampung, gua duk perati adik gua yang darjah tiga buat kerja sekolah. Ilmu hisab. "Mende la petang2 buat keje skolah. Bola kat pangkal pokok pisang tak bersepak. Bila bolasepak Mesia nak maju?" blues syaitan berbisik. Gua gi dekat.


"Ni 26 + 64 ni jawapan dia mende??" gua memang sangat siriyes dengan budak bab2 pendidikan ni. Memang takleh kasi muka langsung. Gua dulu kalu bulih nombor dua pun dah ketar lutut nak balik rumah. Ni kalu top 20 tu selamba suruh mak dia sain. "Duk sekelas ngan anak cekgu..." mak dia bekap. Kadang2 gua mari panas juga. Tapi abah gua cool je...apehal gua yang nak lebih2 dak??

Adik gua kira dalam bentuk lazim. Kalkulater gua pegang awal2. Patut laa budak2 skang lambat cerdik. Salahguna teknologi berleluasa.

"Semilang puloh..!!" kompiden dia jawab. Tu pun kat dua menit.

"Hmm.. Kalu ada jawapan lain?"

Terkebil2 dia kejap. Ambik buku conteng. Kira balik. Masih dalam bentuk lazim.

"...erk..semilang puloh laa.." jawab dia dalam sengih2 takut.

"Tu jawapan tadi. Kalu jawapan lain??" Pekk!! Gua kasi jentik kat telinga satu kali.

Garuk2 pale. Kire lagi. Pakai jari pulak. Satu-satu dia kira sampai habis jari.

"Mmmm.. mana ada jawapan lain dah. Semilang puloh laa..." slow dia jawab. Tangan duk tutup telinga. Culas kemain budak2 skang.

Gua kasi cekik belakang leher kuat2.
Papp..!! Gua karate lagi satu kali.


"Dah... ape jawapan dia...?" tanya dia sambil urut2 leher. Jangan bimbang. Adik2 gua gagah perkasa. Macam gua.

"Kalu ada jawapan lain, salah laa..." gua gelak kuat2 sambil cargas ke dapur. Kuih cengkodok dengan teh'o dah tak sabar nak ke perut.





...........................................................




EP kedua Kumpulan 'Kite Berjupe Selepah Ining' sudah di pasaran Youtube.
Sedikit ulasan dari penerbit...


"Video kedua kumpulan 'Kita Berjupe Selepah Ining.' Dari Villa Wangsa Melawati. Hasil bimbingan Abang Paiseh Dekonstruksi, Kumpulan 'Kite Berjupe Selepah Ining' terus mengukir mercu kejayaan dengan menyelamatkan alam sekitar sambil menyuntuk bahan-bahan terbuang ke dlm elemen musikal yg dicipta. Terimalah kami seadanya.... "



Klik kat situ sambil buat standing oviation.
Kalu bulih buat Mexican Wave lagi baguh.

36 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. huhu~
    hampeh je jwpn tu..
    tp msuk akal gak..
    if ade jwpn len mknenyer sala la kn..
    logik..logik..

    ReplyDelete
  3. alalalalaala...pembuli adik tul laaaa hang neh...tp..beh kan buli adik sekali sekala...hahahahahaha :))

    ReplyDelete
  4. hahahahhaha...lawak sunggu you tiub tuh...weh...terer set mung hok depan tu main gitar sebeloh tgn..kahkahkah :))

    ReplyDelete
  5. lagi menarik kalo tunjukkan jari diorg tgh main gitar tu.. ngeee...

    ReplyDelete
  6. huiiii.....
    naseb baik gua tak jadik adik lu...
    pembuli masyarakat...
    hahahaha.

    ReplyDelete
  7. dengan adik lu berani la..cilakak..mcm cikgu displin perangai..

    ReplyDelete
  8. hoh!
    apsal la mak lu x piap skali kat tulang belikat tu..?
    hahahahahaha!!

    ReplyDelete
  9. tapi adik lu lagi besar dari lu wa tgk skrg...hahaha!

    ReplyDelete
  10. perghhh...nafsu garang lu dah berleluasa hahahahahaha!

    ReplyDelete
  11. fuhh semilang masak asam pedas sedap benar tu..
    AMARAN KERAJAAN AFGHANISTAN
    "JANGAN TIRU AKSI INI, JAUHKAN DIRI ANDA DARI MAMAT REBEL INI. JIKA ANDA MENGAMBIL TUITION DENGAN MAMAT REBEL INI. SURE ANDA AKAN KECUNDANG DALAM PEPERIKSAAN."

    ReplyDelete
  12. macam haram video.
    weh, lu makan cengkodok ke cengkodak?

    ReplyDelete
  13. penderaan pada adik sendiri. ish ish..

    ReplyDelete
  14. ngan budak kecik lu boleh la.. cuba try ngan guru besar ada berani?

    ReplyDelete
  15. haih...naseb baek la lu x jadi cekgu... :D (tp kalau jadi cikgu kt sekolah henry gurney sesuai kot...)

    ReplyDelete
  16. kalau lu jadi abang gua, gua kisar lu sampai jadi jus!

    muahaha

    ReplyDelete
  17. sakit pulak hati aku nih.... jom! kita kerja kan dak paiseh nih...!



    .

    ReplyDelete
  18. ha ha ha.u make a good teacherlah pai,ehehe

    we sure can make a good pair of teachers,kah kah kah


    nak larik takut kak tasik kerjakan ai gak,ahaha

    ReplyDelete
  19. perangai ko macam haram...
    kalu jadik abang aku aku dah tikam pakai pensel..

    ReplyDelete
  20. err..kau ke yg menyamar jd tin tu?
    ke kau jadi kalendar dlm video tu wehh??
    ahaha~

    ReplyDelete
  21. korang tak reti ke gitar bass pakai dua tali je. adui.. ni yang wat aku nk main teng2..

    ReplyDelete
  22. hah..bagus2!!!

    aku pun nk praktikkan r idea ko ni kt anak buah aku yg drjh 3 tu...

    aku mmg dh lama dendam ngan bdk tu

    ReplyDelete
  23. kalau gua jadi adik lu,, gua simbah lu dengan kopi o.. panas..

    ReplyDelete
  24. lu jadi che'gu memang ranap.

    abes anak murid.

    video klip menarik.terrbaik aah dari raja karoke..

    pesal lu tak tunjuk muke skali??

    manatau bleh masuk CLEO most eligible bachelor

    ahaks

    ReplyDelete
  25. hahahahahahahaha
    aku syak sume abang2 berfikiran macam kite!

    ReplyDelete
  26. lu kalau dah nak buli adik, matematik pun bleh jadik modal eh! edukated la...?

    ReplyDelete
  27. kalo lu abg wa, gua kepak tulang lu guna jari kelingking je...hahaha..kecebis..kecebis!!!

    ReplyDelete
  28. kahkahkah..lawak gila caption2 tu..wa asek glak je..neway, vokal main singer mantappp!! tp x semantap petikan gitar guitarist ar..pndai dia main gitar..hahaha

    ReplyDelete
  29. bese dasar pembuli ni xg mane pong.. ~lalala

    ReplyDelete
  30. BudAk hijAu - semiley.. tau??

    Q.e.M.a - sebab logik laa gua buat. igt saje2 gua nak tocer budak?? hahahahahaa..!!

    aim-a - buli makwe2 lagi gua terer. hahahahahaa..!! tunggu je next EP. budak2 gua tengah gigih pektis ni...

    Jard - kamera amatur memang laa tak nampak. gua dah oder kamera orang astro semalam.

    periperi - sesi pembelajaran memang perlu ketegasan. lu tau??

    mrblind - masa menganggur gua penah juga pasang angan2 nak jadi guru disiplin. hahahahahaa..!!

    miSz.haNie - dia takut. hahahahahaa..!!

    Liliyuli - uuu.. bukan adik wanita itu hari lah! ni adik gua mini2. hahahahaa..!!

    ierma - dua tiga menjak ni gua cenderung nak garang ngan lu plak. amacam??

    sayanghasni - hahahahahaaa... gua tak pernah gi Afghanistan kak. kelas tuisen pun gua tak bukak. hahaha..~

    ReplyDelete
  31. k.e.r.i. - gua makan cengkodak bawah pokak moktan sambil isap rokak. kelom2 asap dia. hakhakhakhakhakhak..!!!

    Mya - mana ada dera weyh!! seterika pun gua tak pegang. haih..!!

    apei - guru besar takde kat umah gua. hahahaha..!!

    f R i h A - nasib baik jugak cekgu tak macam gua kn?? hahahaha...!!

    kecik - kalau lu jadi adik gua, gua kasi duit raya tiap2 tahun. amacam?? insaf?

    tasikmerah - lu try laa wat kat MC weyh. sakit hati jadi suka. betul nih! hahahahahaa...!!

    azie - weeewww...!! a pair of teachers?? ada ke penjodoh bilangan lagu tu?? hahahahahaa..!! jgn lari. gua ada. hehh.!

    sharamli - sombilan?? tau??

    jo - gua halal weyh..! haram tol...

    JirahMahadzir - gua nyorok bawah sofa lah. hahahahahahaa..!!

    ReplyDelete
  32. singular - jangan marah2 brader. next EP lu kasi lagi gempak. main trampolin palk. amacam??

    citahrudin - erk.. ingat. jauhkan diri dari senjata tajam. bahaya weyh! hahahaa..!!

    aloy - gua tadah dengan besen. heh!

    pucuk rebung - lu biar betul.. budak2 gua dah kucar kacir ni. penat gua nak pujuk buat projek lain nih...

    macha_sezs - baru macam brader2 kan?? hahahaha..!!

    Hidemichi - gua ajar kekdah paling senang ingat tu..! hahahaha..!!

    acece - gua gigit jari kelingking lu. hisap darah sampai kering. hahahahahaa...!!

    Erina Asmawani - ket dua tahun gua trening beliau baru reti kord E. bebal bulih tahan gak tu. lu jgn memain. hahahahahahaaa...!!

    hannah joe - bukan buli. pendidikan tu weyh! hahahaha...!

    jane doe - gua gi komlumpo jugak ni. amacam?? hahahahaha...~ jangan lupa jawab teg weyh!!

    Monkey D Luffy - tak sampai dasar pun. gua runcit2 saja..

    ReplyDelete